Jaume Forteza, de carnisseria Casa Capellana: «feim artesanalment productes típics i només utilitzam animals criats per pagesos de la comarca»

Aquesta carnisseria forma part del catàleg d’establiments emblemàtics del municipi d’Inca. Els seus propietaris valoren la qualitat de la seva oferta i el bon servei d’una empresa que representa la seva forma de vida

Casa Capellana és un comerç emblemàtic d’Inca que ha sabut combinar la solera amb les exigències d’un comerç del segle XXI. Els seus actuals propietaris, tercera generació al capdavant, sostenen que la clau per haver-se mantingut durant tant de temps és «la qualitat i el bon servei». La creença ferma en els seus valors els ha fet assolir una certificació UNE 175001 de qualitat de servei per al petit comerç, la qual cosa mostra el compromís d’aquest establiment per la millora contínua.

Aquest establiment emblemàtic es remunta al 1920, encara que abans ja hi havia familiars de la branca materna que es dedicaven a l’ofici de la carnisseria. «L’origen de tot aquest negoci va ser la venda de carn fresca iniciada per la nostra padrina, però tenim constància que almenys en cinc generacions anteriors els oficis de la nostra família estaven relacionats amb la carnisseria. És a dir, que el pare de la meva padrina, la seva padrina i la seva repadrina ja es dedicaven a tocar carn», explica Jaume Forteza, actual propietari, juntament amb la seva dona, Antonia Genestra, i el seu germà, Raimundo Forteza.

Productes típics de matances mallorquines

L’especialitat de la casa és la venda de carn fresca, així com la fabricació artesana de productes típics de les matances mallorquines: sobrassada, botifarrons, camaiots…

«Feim matances un cop per setmana. Només utilitzam animals criats per pagesos de la comarca». Aquest darrer punt és un dels que marca la diferència dels productes d’aquesta carnisseria de proximitat davant d’altres venuts per les grans superfícies.

«Molts clients s’han adonat que la carn que nosaltres oferim té una qualitat superior a la que es poden trobar a les grans superfícies. Tot és carn al cap i a la fi però, si es pot seleccionar i se’n pot mirar la procedència, al final menges més saludable. A més, és més apetitós quan poses un bistec d’una carnisseria tradicional a la paella, perquè no et fa la sabonera que fan altres carns de grans superfícies. Molta gent ens diu que noten la diferència de qualitat també al gust. De fet, molts ens vénen a donar l’enhorabona després de fer una torrada perquè la carn que els hem venut ha agradat molt als seus convidats», indica.

Carn segons la temporada i de procedència local

Els productes que ofereix Casa Capellana al llarg de l’any estan condicionats per la temporada i les tradicions culinàries mallorquines. «Per exemple, per Nadal es consumeix la porcella o la sopa farcida, però també ens hem adaptat a les novetats, i és per això que hem incorporat farcits nous. A Sant Antoni venem botifarrons, llonganisses i tota la carn que se sol emprar a les torrades per aquestes dates. En general, a l’hivern la gent compra molt les carns per torrar. Per Setmana Santa l’estrella és el me, que es ven molt per fer panades o frits. La gent segueix la tradició i nosaltres ho notam, és per això que el que més venem són productes típics. Per exemple, nosaltres encara feim l’autèntica sang de me per fer greixonera de sang de me, que és una cosa que s’està perdent. A l’estiu fa més calor i la gent menja més trempó i menys carn, així que baixa la venda de carns per fer a la graella».

Jaume insisteix que tots els proveïdors són locals. «Compram a pagesos mallorquins. A la nostra carnisseria la gent sempre troba els productes tradicionals i ens poden fer encàrrecs també».

Casa Capellana compta amb una clientela molt variada on destaquen els compradors fidels que transmeten aquest costum de generació en generació als seus familiars, clients ocasionals que arriben pel bon nom que ha construït l’empresa familiar al llarg dels anys, o fins i tot compradors de la península que cerquen adquirir productes típics mallorquins i arriben a Casa Capellana gràcies a la seva pàgina web.

El tracte directe amb els clients, la satisfacció més gran

Tractar amb els clients és de les coses que més agraden a Jaume del seu ofici: «m’agrada la satisfacció que dona tractar directament amb la gent, perquè vénen, t’expliquen les seves coses… i al final es va teixint una relació de confiança i de respecte, especialment amb els nostres clients més fidels. Nosaltres, per exemple, ens preocupam si sabem que la mare d’una de les nostres clientes no està bé o ens n’alegram si sabem que qualcú de la família ha tengut un nin».

Un estil de vida

Jaume recorda com des de ben petits les seves vides giraven al voltant del negoci familiar i com, de ben joves, varen haver d’incorporar-se a la carnisseria. «De petits sempre vàrem viure l’ambient del negoci perquè sempre era el primer. Era habitual que ens diguessin: “avui no hi podem anar (a qualque lloc) perquè tenim molta de feina ara”. Sempre, el primer era acabar i arreglar tots els treballs pendents, abans d’anar-te’n. Aleshores, quan vius això, ho acabes aprenent. Després, érem molt joves quan vam començar en l’ofici perquè el meu pare va morir jove i vàrem haver de posar-nos a treballar per ajudar la meva mare.»

El nostre entrevistat afegeix: «aquesta carnisseria, a més de ser una font d’ingrés i suport de vida, és la nostra forma de vida. Sempre ens hem mogut al voltant del que ha estat aquest negoci, un negoci com el nostre et condiciona la vida».

Una carnisseria artesana

Casa Capellana forma part del selecte grup de carnisseries artesanes que encara es conserven a Inca. «No és una bona notícia que es vagin perdent negocis de proximitat i tradicionals», indica el propietari, mentre recorda moments d’esplendor d’aquest tipus de comerços: «abans, a Inca no hi havia la quantitat de grans superfícies i els supermercats que hi ha ara. Entenc que aquests establiments formen part de la modernitat i responen a l’estil de vida actual, però jo record que a Inca hi havia més de 30 carnisseries i totes les barriades tenien la seva botiga on anar a comprar sopa, sucre i tota mena de productes de proximitat. I record que quan anava a l’escorxador cada carnisser tenia el seu lloc. Aleshores, tot funcionava d’una altra manera».

Mantenir un negoci familiar durant tant de temps implica fer front a diverses crisis, adaptar-se als temps sense perdre l’essència ni el caràcter. Jaume i la seva família ho han entès així i és per això que saben que la qualitat té pocs competidors.

Comerços Emblemàtics

Comerços emblemàtics de les Illes Balears és un reconeixement a aquests comerços tradicionals que contribueixen a la singularitat dels espais urbans i, en definitiva, dels municipis. Aquest projecte, impulsat per la Direcció General de Comerç del Govern de les Illes Balears i l’Institut d’Innovació Empresarial (IDI), és una eina de promoció dels comerços emblemàtics, la identificació i la visibilitat dels quals afavoreix la resta del teixit comercial de proximitat.