Aquest comerç emblemàtic pagès de queviures i productes del camp s’ha convertit no només en un punt de visita comercial obligada, sinó també en peça fonamental en l’engranatge de les relacions socials a Santa Eulària des Riu.
Ja a les 10 del dematí, Can Andreuet és un formiguer de gent que s’atura a comprar fruita i verdura fresca de quilòmetre zero, aliments típics eivissencs per al berenar de mig matí amb alguna beguda, ous i verdures de l’hort familiar, queviures de consum diari o productes del camp, però també gent que ve a cercar la correspondència a l’apartat de correus de l’entrada o que ve a buscar butà.
El primer que es percep en arribar és la atractiva estructura de casa pagesa eivissenca que acull el negoci i que s’ha mantingut inalterable des de 1965, així com la cordialitat i la senzillesa de la família Ferrer, els seus propietaris.
Durant tot el matí, Mariano Ferrer Joan i Lydia Ferrer Marí, fundadors d’aquest negoci, van d’una banda a l’altra, atenent i donant un cop de mà als seus clients. El mateix fa José Antonio Ferrer Ferrer, un dels fills del matrimoni, que ja representa la segona generació i assegura el relleu generacional d’aquest comerç singular.
Una botiga pagesa
Can Andreuet és un dels cinc comerços emblemàtics que acull el municipi eivissenc de Santa Eulària des Riu. Aquest comerç és un bon ambaixador dels productes tradicionals de la illa. Mariano Ferrer explica que s’han dedicat a la mateixa activitat des de l’estiu del 1965, quan va obrir les portes de Can Andreuet al costat de na Lydia. «Aquesta és una botiga del camp. És molt diferent de les grans superfícies perquè tenim productes típics, però també butà o pinso per als animals».
Mentre conversam, la resta de la família segueix el seu ritme a la botiga; però no podem evitar sentir el magnetisme de la personalitat de Lydia. Està sempre activa, segueix amb interès l’entrevista, organitza la foto de grup i s’expressa de manera ferma i afable.
Mariano sap que la continuïtat del negoci ha estat possible gràcies a la feina de tota la família: «si no hagués estat per la família no s’hauria mantingut per tant de temps aquest comerç. Jo sol no ho hauria pogut afrontar», comenta.
«Aquí ens coneixem tots»
Per a un establiment com aquest, la clientela és tan important com el servei i els productes que ofereix. Per Can Andreuet passen pràcticament cada dia els veïns de tota la vida, però també tenen compradors que venen de tot arreu d’Eivissa. «Nosaltres donam un tracte personal. Tenim un bon servei i intentem tractar bé la gent», explica Mariano, i afegeix: «tenim clients de tota mena: veïns de tota la vida, persones de fora de Santa Eulària, estrangers que han vingut a viure al costat. Els nostres clients venen a fer la compra de la setmana i ens coneixem tots».
Preguntam a una clienta, que observa com transcorre l’entrevista, què li agrada més de Can Andreuet i respon que li agrada el tracte familiar que dispensa la família Ferrer. «Fa deu anys que tinc la meva bústia de correus aquí i la família Ferrer sempre està disposada a ajudar-me en qualsevol cosa, fins i tot oferint-me tota mena d’informació sobre qüestions que de vegades ni tan sols tenen a veure amb la botiga», indica.
Donam una passejada per la botiga i observam fascinats la diversitat de productes que acull Can Andreuet, mentre Mariano relata que entre els articles més demanats hi ha la fruita i les verdures eivissenques. «Tenim tots els productes locals que podem», explica, mentre passam al costat de paquets d’orellets i flaons artesans, espècies, cistelles i begudes de la terra.
El temps corre i a Can Andreuet el ritme és constant. Mariano acaba l’entrevista amb una frase optimista: «hem de mirar sempre endavant i mirar el futur de la millor manera possible».
Comerços emblemàtics de les Illes Balears és un reconeixement a aquests comerços tradicionals que contribueixen a la singularitat dels espais urbans i, en definitiva, dels municipis. Aquest projecte, impulsat per la Direcció General de Comerç del Govern de les Illes Balears i l’Institut d’Innovació Empresarial (IDI), és una eina de promoció dels comerços emblemàtics, la identificació i la visibilitat dels quals afavoreix la resta del teixit comercial de proximitat.